Recept | Marmercake van ganzeneieren

Van mijn buren kreeg ik ganzeneieren. Reusachtige eieren: ze zijn minstens drie keer zo groot als een gemiddeld kippenei. Ganzeneieren zijn romiger dan kippeneieren en daarom worden ze veel door banketbakkers gebruikt. Dat moest ik uiteraard zelf ook eens proberen. Ik gebruikte mijn recept voor marmercake wat ik al veertig keer eerder heb gebruikt, maar verving daarbij drie kippeneieren voor één ganzenei.

20170328_185415

Benodigdheden:

  • 300 g boter op kamertemperatuur
  • 300 g suiker
  • 300 g zelfrijzend bakmeel
  • 2 ganzeneieren
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2eetlepels cacao

Mix de boter zacht en voeg dan de suiker toe. Mix tot het een luchtig en romig mengsel wordt. Voeg één voor één de ganzeneieren toe; doe het volgende ei er pas bij als het vorige ei geheel is opgenomen in het mengsel. Opvallend is hier al dat de dooier van de ganzeneieren veel meer oranje is dan bij een kippenei. En jeetje, wat een grote dooier!

Zeef dan het zelfrijzend bakmeel en meng dit door het mengsel. Voeg tenslotte de vanillesuiker toe. Hier valt het me op dat het cakebeslag veel geler is dan “normaal”.

20170328_192341

Schep ongeveer de helft van het beslag in een ingevette cakevorm. Kantel de bakvorm een beetje zodat je het deeg in een soort driehoek in de lengte erin schept. Voeg dan aan de rest van het deeg 3 eetlepels cacao toe en meng deze goed erdoor. Schep dit dan aan de andere kant van de cakevorm. Maak tenslotte een patroon in de cake door met het mes strepen te trekken door het deeg. Wees creatief, leef je uit! Dat levert een leuk patroontje op.

Plaats de cake 60 minuten in een heteluchtoven van 180 °C. Let op dat de cake ook van binnen goed gaar is. Dit controleer je door een satéprikker in de cake te steken; als de prikker droog en schoon blijft, is de cake gaar.

De cake was erg lekker en erg romig, maar ik kan niet zeggen dat de cake een héél andere smaak had dan “gewone” marmercake van kippeneieren.

Heb jij al eens gebakken met ganzeneieren? En? Wat vond je ervan?

3 gedachtes over “Recept | Marmercake van ganzeneieren

Plaats een reactie